Online scoren in eigen gemeente met jouw zaak – De Formatie

Online scoren in eigen gemeente met jouw zaak

“Ik wist niet dat je dat deed?” of “Moh?! Verkoop jij dat ook?”

Herkenbaar? Als ondernemer is het frustrerend om te horen dat mensen uit je eigen omgeving hun producten of diensten (tot ver) buiten de gemeentegrenzen inkopen.

Maar eigenlijk zijn die reacties normaal als je niet voldoende investeert in de plaatsen waar jouw doelgroep zich bevindt.

Geen enkele overheidscampagne die het sentiment wil aanwakkeren om lokaal te winkelen zal jou daarbij helpen. Nederland voert hier geen campagne om te kopen bij hun bedrijven en toch blijven we er massaal kopen.

De consument zal altijd het beste product, de beste prijs en/of de beste ervaring voor zichzelf blijven zoeken. En waar begint de zoektocht meestal? Online!

Deze tips zorgen ervoor dat potentiële klanten uit jouw buurt de weg vinden naar en zich betrokken voelen met jouw onderneming.

Tip 1: Zet je onderneming online op punt

  • Maak, claim en/of optimaliseer jouw bedrijfspagina’s
  • Zet jouw onderneming op de kaart
  • Overal up-to-date met correcte informatie

Tip 2: Ga lokaal aan de slag met sociale media

  • Kies je platform
  • Maak gebruik van herkenbare plaatsen, mensen en momenten
  • Vraag actief interactie aan lokale consumenten
  • Hou het positief

Tip 3: Vraag om aanbevelingen

  • De klant is het succes van jouw onderneming
  • Omgaan met recensies

Tip 4: Durf hyperlokaal adverteren

Tip 1: Zet je onderneming online op punt

Vandaag begint 53% van de consumenten hun zoektocht via een smartphone. Zorg ervoor dat je online een goeie basis hebt. Die begint begint bij de grote spelers Google en Facebook.

Voor het beheren van je bedrijf op Facebook heb je een persoonlijk Facebook-account nodig. Voor het beheren van je bedrijf op google heb je een Google-account nodig.

Bezoek volgende link en volg de stappen om een persoonlijk Google-account aan te maken. https://accounts.google.com/signup

Maak, claim en/of optimaliseer jouw bedrijfspagina’s

Google toont bij voorkeur ondernemingen in de buurt van de persoon die zoekt. Jouw Google bedrijfspagina is noodzakelijk om de correcte info te bezorgen aan consumenten die online zoeken. Diensten, locatie, openingsuren, foto’s, telefoonnummer, link naar de website,…

  • Een Facebookpagina aanmaken is gratis. Het kost je dus 0 euro en misschien 10 minuutjes. Facebook zal je aanbieden om te starten met adverteren, maar dat hoef je helemaal niet te doen als je dat niet wil.

Zet jouw onderneming op de kaart

Maak het eenvoudig voor klanten om de weg te vinden. Een locatie zorg er ook voor dat klanten kunnen inchecken op sociale media zoals Instagram en Facebook. Dit geeft een stevig signaal aan hun netwerk over jouw zaak.

Overal up-to-date met correcte informatie

Op Google zus, op Facebook zo… Zorg ervoor dat je openingsuren en contactinformatie uniform zijn. 

Denk ook aan sites zoals de Gouden Gids, resto.be, Tripadvisor,… Waar het kan voeg je ook best extra info toe, zoals je mooiste foto’s, verwijzingen naar je website, enz…

Beter geen website dan een slechte website

Een website is belangrijk om gevonden te worden en info te verschaffen, maar het is niet onontbeerlijk om succesvol te zijn. Het kan zelfs averechts werken. Als de consument een slechte ervaring heeft met je website, dan is dat slecht voor het beeld dat hij of zij vormt van jouw onderneming.

Er zijn al heel wat platformen waar je zelf mooie websites kan maken. Maar let op, de voorbeeldsites die ze tonen zijn gemaakt door professionals. Ken de grenzen van je eigen kunnen en de tijd die je ervoor wilt uittrekken. 

Aarzel niet om info in te winnen bij experts zoals onszelf. 

Contacteer ons

Tip 2: Ga lokaal aan de slag met sociale media

Absoluut geen fan van sociale media of heb je werk genoeg zonder? Dan lees je het verkeerde artikel, doei! Tenzij het gaat over een nicheproduct of als de doelgroep online niet te bereiken is, is social media voor jouw onderneming onmisbaar geworden.

Kies je platform

Er zijn heel wat platformen. Elk platform heeft zijn specifieke gebruikers en verleent zich beter tot je producten en diensten ten opzichte van de ander. Het is beter om er 1 à 2 goed onder de knie hebben, dan ze allemaal te willen gebruiken. 

Om jouw lokale doelpubliek actief te bereiken, zijn Facebook en Instagram op dit moment het belangrijkst. Er zijn overlappende features waardoor je geen dubbel werk hoeft te doen.

  • Facebook is eerder praktisch: Links delen, info vragen, acties voeren, video, community,…
  • Instagram is heel visueel: Food, fashion, body, interior, lifestyle, happiness,…

Ook de leeftijd van je doelpubliek is belangrijk. Zo zijn jonge gebruikers eerder actief op Instagram en Youtube en kan je ouderen het beste bereiken via Facebook.

Maak gebruik van herkenbare plaatsen, mensen en momenten

Fotografie en video is ontzettend belangrijk voor de beleving op sociale media. Investeer in een smartphone met een degelijke camera en ga de uitdaging aan om mooie foto’s trekken onder de knie te krijgen.

Toon dat je deel uitmaakt van de lokale gemeenschap en wees niet bang om af en toe jouw producten en diensten te delen. 

  • Denk aan opportuniteiten om te delen zoals lokale feesten, kermissen,…
  • Plaats een product op een herkenbare plaats in je gemeente
  • Deel met trots de resultaten van de ploeg die je sponsort
  • Gebruik je gezicht 
  • Gebruik het gezicht van andere locals en/of klanten (eerst netjes vragen natuurlijk)
  • Een combinatie van al het vorige

Vraag actief interactie aan lokale consumenten

Laat jouw kanaal groeien door interactie met jouw pagina te vragen aan lokale consumenten.

  • Durf te vragen om een bericht te delen
  • Vraag de mening van je omgeving over een beslissing die je neemt
  • Moedig hen aan om een foto te trekken in de zaak of met je product en vraag hen om die te delen
  • Laat klanten inchecken in jouw zaak
  • Doe een winactie voor mensen uit je eigen gemeente
  • Plaats een berichtje over jouw zaak in een lokale Facebookgroep (maar overdrijf niet). Zoals wijziging van openingsuren, eindejaarsactie,… 
  • Een combinatie van al het vorige

Hou het positief

Je gaat voor jouw zaak ook geen mensen beginnen uitschelden. Doe het dan zeker niet op sociale media.

Tip 3: Vraag om aanbevelingen

Studies tonen aan dat consumenten die online zoeken, sneller zullen kiezen voor zaken met een score boven 4 op 5. Vrienden in het netwerk van jouw klanten die een aanbeveling doen, zien dit op hun nieuwsoverzicht. Dit is het digitale equivalent van mond-tot-mondreclame.

De klant is het succes van jouw onderneming

Niet bang zijn dat er slechte reacties kunnen komen, maar blijf gewoon je best doen en vraag de klanten om hun ervaring te delen met een recensie. 

Zeg hen waarom hun feedback belangrijk is voor jouw zaak. Ze zullen zich betrokken voelen, de evolutie van jouw zaak blijven volgen en ambassadeurs worden van jouw inzet.

Omgaan met recensies

Zelfs een positieve aanpak van een ontvreden klant zal consumenten overtuigen van je goeie bedoelingen en zin voor kwaliteitsvolle service.

  • Vraag actief om een recensie. Vraag het mondeling, op de menukaart, op het aankoopbonnetje, op een foldertje aan de kassa, op de verpakking,… Maak de weg naar een recensie zo kort mogelijk.
  • Krijg je een positieve recensie? Bedankt hen en deel hen mee dat dit je plezier doet.
  • Krijg je een mindere recensie? Bedank hen voor de recensie en meld dat je rekening zal houden met hun feedback of vraag hen om persoonlijk contact op te nemen om dit op te lossen of de ervaring in het vervolg te verbeteren.

Krijg je een slechte recensie? 

  • Begin geen online strijd
  • Toon spijt dat de klant een slechte ervaring heeft gehad en dat het wel altijd je doel is om wel voldoening te scheppen bij jouw klanten.
  • Beschrijf waarom dit een uitzonderlijke situatie was en dat dit normaal wel ok zou moeten zijn
  • Vraag om persoonlijk contact als dit nog verder uitgeklaard moet worden

Bijvoorbeeld

“Dag Mvr. X. Ik ben Y, zaakvoerder van zaak Z en het spijt me via deze weg te horen dat jouw bezoek niet naar wens is verlopen. Het is onze bedoeling om elke bezoeker een aangename ervaring te geven. De week voorafgaande uw bezoek hadden we problemen met de koeling waardoor we niet veel op voorraad konden bewaren. Dat hebben we toen ook bij het opnemen van de bestelling gemeld. Dit probleem is nu opgelost en alles is opnieuw voldoende voorradig.”

Tip 4:  Durf hyperlokaal adverteren

Adverteer eens voor €50 met enkel jouw gemeente als doelpubliek. Iedereen die er actief is op sociale media zal jouw boodschap 1 of meerdere keren te zien krijgen. 

Starten met online adverteren kan moeilijk en zeer technisch lijken voor wie hiermee niet vertrouwd is. Contacteer een professionele partner zoals onszelf om hierin je eerste stappen te zetten.

Ga je zelf aan de slag met online adverteren? Kies jouw doelstelling, maak een aantrekkelijke advertentie en vraag om actie. De ROI zal vele malen groter zijn dan een advertentie in print.

  • Stel jezelf voor als lokale handelaar
  • Gebruik authentieke maar mooie foto’s van jezelf, je zaak of je producten
  • Vraag in je advertentie om actie
    • Bezoek onze winkel
    • Stuur een mailtje
    • Bezoek onze website
    • Bel ons

Samenwerken op projectbasis

Heeft u nood aan een specifieke ontwikkeling of ondersteuning op korte termijn? Dat kan! Laten we rond tafel zitten en kijken hoe we u kunnen helpen.

Contacteer ons voor uw project

Samenwerken op lange termijn

Op basis van uw jaarbudget en targets ontwikkelen we een strategie en ondersteunen we uw communicatie op lange termijn. Laten we afspreken en kijken of we een match hebben!

Samenwerken op lange termijn