Druk werkt: de beleving van print – De Formatie

Druk werkt: de beleving van print

Print is dood. In elk geval, dat is wat sommigen beweren. En of ze ongelijk hebben. In deze tijd van digitalisering is traditioneel drukwerk nog steeds een grote troef in de marketing van een bedrijf, organisatie of product. Print is voelbaar, vraagt om je aandacht én laat een stevige indruk achter. Gericht investeren in aantrekkelijk drukwerk loont dus zeker nog de moeite.

Het nut van drukwerk in 2021

Is het tegenwoordig nog interessant om te investeren in reclamefolders? Ja, er is en zal altijd een specifiek publiek voor zijn. Consequent brievenbussen bedelen kan ook helpen om top-of-mind te blijven. Is het de goedkoopste manier om een product of dienst te verkopen? Nee, kosten-baten gezien is enkel een reclamefolder in de bus geen goede investering.

Marketing is meer dan een flyer met wat promotionele acties in je brievenbus. Het is de combinatie van online en offline marketing die ervoor zorgt dat je je publiek veel gerichter kan aanspreken. De beste conversie op printmedia bereik je door eerst gegevens te verzamelen door bijvoorbeeld een online campagne, en daarna gerichte direct mailing te versturen. Die combinatie zal ervoor zorgen dat mensen actiever zullen reageren op jouw print. Zo pomp je geen budgetten in tonnen papier die weinig return opleveren.

Voor mensen die niet online actief zijn, blijft print een belangrijke schakel in de funnel. Print kan je campagne, merk of boodschap versterken als het op de correcte manier wordt ingezet.

Zorg voor personalisatie

Drukwerk moet opvallen. Dat kan in de eerste plaats met een aantrekkelijke lay-out, maar tegenwoordig kan drukwerk alle kanten uit. Met een speciale manier van drukken of unieke snijvorm valt jouw drukwerk al een pak beter op in de massa. Daarnaast kun je je drukwerk copygewijs ook personaliseren met naam of gegevens van de ontvanger.

Personalisatie via direct mail kan vooral bij speciale gelegenheden, acties en promoties extra opvallen. Een kortingscode als verjaardagscadeau, een specifiek aanbod op basis van eerdere aankopen, gepersonaliseerde advertenties,… zijn enkele voorbeelden waarmee je klanten aangesproken en speciaal laat voelen en zo onbewust naar je product, bedrijf of evenement lokt.

Personalisatie is pas van belang wanneer de ontvanger al vertrouwd is met je dienst of product en eigenlijk al heeft gekocht of volledig overtuigd is om te kopen. Ontvangers die niet vertrouwd zijn met je aanbod, zullen een pak minder aandacht besteden aan je gepersonaliseerde mailing. Het wordt eerder gezien als spam, zeker wanneer ze zelf geen gegevens achterlieten.

Kies voor veredeling

Je drukwerk aantrekkelijker maken, kan op veel verschillende manieren. De veredeling die je toevoegt, geeft je print net dat tikkeltje extra. Het aanbod is eindeloos, enkele veelgebruikte methodes springen erboven uit.

  • Pregen: reliëfdruk waarbij een deel van het ontwerp omhoog of omlaag wordt gedrukt. Er wordt geen inkt, folie of vernis gebruikt. Het resultaat hangt af van het bedrukte materiaal en de diepte van de preegstempel.

  • Hot foil: met behulp van een messing stempel en warmte, wordt een folie in goud of zilver aangebracht.

  • Cold foil: deze afwerkingsoptie geeft een zilverkleurige metallic uitstraling aan je drukwerk. Bij deze methode wordt de folie eerst op het drukvel aangebracht en daarna bedrukt. Standaard heeft cold foil een zilveren kleur, maar de folie kan in elke kleur bedrukt worden.

  • Stansen (of kappen): dit is het uitsnijden van een speciale vorm in papier. Met behulp van een stansvorm en een degel drukt de vorm uit het papier. Tegenwoordig zijn er ook modernere, computergestuurde contourstansen en laserstansen. Dat maakt de techniek minder duur en minder tijdrovend.
  • UV-spotlak: bij deze techniek wordt een extra glanslaagje bovenop je drukwerk aangebracht die bepaalde elementen van je design extra uitlichten. Het is een veelgebruikte, subtiele manier om extra contrast te geven aan een naam, logo of ander grafisch element.

Het gebruik van een of meerdere van deze technieken maakt van standaard drukwerk al snel uniek drukwerk. Mensen gaan sneller overstag, waardoor je de kost van veredeling al snel terugwint.

Geef extra aandacht aan je verpakking

Een degelijk product verkopen is een iets, voldoende aandacht besteden aan de verpakking ervan is iets anders. De verpakking van een product, samen met het ontvangen en openen, is tegenwoordig bijna even belangrijk als het ontdekken van de inhoud. Het is niet voor niets dat ‘unboxing video’s’ een ware hype zijn. De ervaring van een pakketje openen werkt psychologisch. Daarom is het interessant om bewust na te denken over de manier van verpakken.

Schoenen die toekomen in een speciale doos met een gouden randje en unieke touch, zullen de ontvanger het gevoel geven dat ze meer waard zijn dan diezelfde schoenen in een witte, saaie, goedkope doos. Voor dat eerste paar schoenen kan je als verkoper makkelijk een hoger bedrag vragen dan voor dat tweede paar schoenen, zelfs een meervoud van de kost van de verpakking. Als ontvanger zul je er geen acht op slaan, als verkoper is het mooi verdiend.

Tegenwoordig kan je verpakking ook digitaal drukken en zo personaliseren. Met de gegevens van je klant maak je zo een unieke verpakking. Vooral bij kleine oplages is dit interessant, voor grote oplages loopt de kostprijs al snel op.

Voeg een extra fun factor toe

Verpakking kan nog zo mooi of verfijnd afgewerkt zijn, er moet een extra reden zijn waarom je het ook effectief bijhoudt. Een kartonnen doos die zich beperkt tot transportmiddel of opslagplaats, onderscheidt zich niet van andere dozen.

Daarom is het interessant om een fun factor toe te voegen. Indien mogelijk kun je met een eenvoudige lay-out of simpel stappenplan je ontvanger aansporen om de verpakkingsdoos een tweede leven te geven. Denk maar aan een kattenhuisje of voeldoos voor de kinderen.

Een ander voorbeeld is groeipapier. Visite- of bedankkaartjes kan je perfect op biologisch papier printen die de ontvanger daarna kan planten en waar een plantje, bloemetje of groente uit kan groeien.

Maak je drukwerk uniek en gewild

Om ervoor te zorgen dat mensen je drukwerk bijhouden, kan je het verzamelbaar of collectible maken. Wanneer je als ontvanger weet dat er slechts een beperkte oplage beschikbaar is en je er zelf een deel van bezit, voel je je speciaal. Onbewust creëer je als zender het Panini-effect. Mensen willen tot de kleine groep gelukkigen behoren die deel uitmaken van iets uniek.

Zo verzorgden wij al twee jaar het drukwerk voor de stickeractie ‘We hebben het in Beernem’. Via lokale handelaars kon je stickers verzamelen, in een speciaal voorzien boekje kleven en mooie prijzen winnen. Een succesvolle actie, die bewijst dat ook volwassenen vatbaar zijn voor verzamelobjecten.

Print is dus meer dan zeker nog een belangrijke schakel in actieve marketing. We zetten voor onze klanten al heel wat projecten op poten waarbij print een grote rol speelde. Benieuwd naar hoe wij jouw drukwerk naar een volgend niveau kunnen tillen? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Samenwerken op projectbasis

Heeft u nood aan een specifieke ontwikkeling of ondersteuning op korte termijn? Dat kan! Laten we rond tafel zitten en kijken hoe we u kunnen helpen.

Contacteer ons voor uw project

Samenwerken op lange termijn

Op basis van uw jaarbudget en targets ontwikkelen we een strategie en ondersteunen we uw communicatie op lange termijn. Laten we afspreken en kijken of we een match hebben!

Samenwerken op lange termijn