Black Friday: 5 ongelukkige deals – De Formatie

5 ongelukkige Black Friday deals

Black Friday! Dumpingprijzen en gigakortingen scoren! Als alles goed gaat tenminste. De laatste jaren is de hype rond Black Friday uitgegroeid van iets Amerikaans tot iets van over de hele wereld. Op zich niets mis mee, ware het niet dat de verhoogde populariteit van de kortingsdag ook een keerzijde heeft. Niet alle acties lopen succesvol af, en niet iedereen scoort de korting waar die op hoopte.

1. Controleer de voorraad van een product

Een manager van een elektronicawinkel uit Amerika besloot tijdens Black Friday zelf nog een spontane actie te lanceren. Ze riep door de luidspreker van haar overvolle winkel om dat een fototoestel van 200 dollar tijdelijk verkocht werd voor amper 50 dollar. Dat er nog maar 4 stuks op voorraad waren, vergat ze. Het is dus zeker niet slecht om op voorhand de beschikbaarheid van je producten te controleren.

2. Als het even niet meezit, zit je in de shit

Een elektronicazaak die op Black Friday meer dan anderhalf uur zonder elektriciteit valt, klinkt als het begin van een ongeloofwaardige grap. En toch gebeurde het enkele jaren geleden. Klanten konden hun aankopen niet afrekenen, maar wilden ook de winkel niet zomaar verlaten uit schrik dat een bepaald product later op de dag uitverkocht zou zijn. Er zat niets anders op dan in het donker wachten tot de stroompanne opgelost was.

3. Vergeet geen promo te voeren over je promoties

Je kan hele sterke promoties hebben, je klanten moeten natuurlijk ook op de hoogte zijn van die Black Friday promoties. De medewerkers van een Amerikaanse elektronicazaak werden om 4u ‘s morgens verwacht om de winkel en alle demotoestellen in orde te brengen en een uurtje later de deuren te openen. Pas 7(!) uur later, rond de middag, kwam de eerste klant tevoorschijn. Enkel en alleen voor een nieuwe stylus voor zijn smartphone, want zijn oude was kapot.

4. Geef iedereen een gelijke kans

De supermarktketen Walmart kondigde enkele jaren geleden ‘de beste deal van het jaar’ aan: een spotgoedkope plasmatelevisie. Al van dinsdagavond nam een moedige man plaats aan de ingang. Gepakt en gezakt met een voedselpakket, tent, generator en drie dagen verlof. Om 5u stipt openden de deuren, spurtte hij naar binnen en botste hij op een leeg rek. De andere ingang opende blijkbaar 30 seconden eerder, waardoor andere koopjesjagers alle televisies al in de wacht sleepten. Behoorlijke bummer…

5. De hype is niet áltijd real

Niet iedereen is even geïnteresseerd in Black Friday. Een oudere vrouw die op Black Friday een winkel binnenstapte om batterijen te kopen, schrok van de hoeveelheid bezoekers en uitgeputte werknemers. Ze sprak een van de verkopers aan met de vraag ‘of het altijd zo druk was op vrijdagmiddag’.

Black Friday is voor heel wat retailbedrijven in België een behoorlijk nieuwe kapstok om op korte tijd veel mensen in hun fysieke of online winkel te krijgen en omzet te draaien met promoties. Slagen in die opzet heeft een doordachte, gelaagde aanpak nodig. Met De Formatie kunnen we hier conceptueel, structureel en uitvoerend bij helpen. We springen eruit met een creatieve aanpak en scoren met technische kennis van zaken.

Neem contact met ons op om te ontdekken wat wij voor jou kunnen betekenen.

Samenwerken op projectbasis

Heeft u nood aan een specifieke ontwikkeling of ondersteuning op korte termijn? Dat kan! Laten we rond tafel zitten en kijken hoe we u kunnen helpen.

Contacteer ons voor uw project

Samenwerken op lange termijn

Op basis van uw jaarbudget en targets ontwikkelen we een strategie en ondersteunen we uw communicatie op lange termijn. Laten we afspreken en kijken of we een match hebben!

Samenwerken op lange termijn